Rob en Kina Deep South

Charleston

Charleston is de stad van de wilde dans uit de jaren twintig van die naam, maar ook de de stad waarin in de eeuwen daarvoor de planters flaneerden met hun in de laatste mode geklede dames. Net buiten de stad hadden zij statige huizen laten bouwen op tussen hun enorme plantages. Zij waren rijk geworden door het verbouwen van katoen of rijst. Wij begonnen onze verkenning van deze historische stad met een bezoek aan een van deze plantages, de Magnolia Plantation. De rijstvelden waren door de Noordelijken vergiftigd tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog, zodat wij nu moerassen om ons heen zagen. De hitte was moordend en de hoge luchtvochtigheid maakte het toertje van deze middag ook niet gemakkelijker. Een verkoelende duik in de vele waterplassen of de nabijgelegen rivier was echter niet aan te raden vanwege de vele alligators. Het landhuis was prachtig en stond in schril contrast met de wel heel eenvoudige slavenhutjes. In een zo'n hut woonden twee families. Na de afschaffing van de slavernij bleef een voormalige slaaf vrijwillig wonen op deze plek. Hij produceerde een nageslacht van dertien (!) kinderen, die allemaal op de een of andere manier in een enkele hut pasten. 's Avonds gingen we uit eten in het historische centrum van Charleston. We vonden het gezelliger dan Savannah. Er waren veel winkeltjes, swingende kroegen en restaurants die allemaal hun eigen stijl hadden. Wij hebben heerlijk Italiaans gegeten. Dit keer maar geen pizza, want ze hadden genoeg bijzondere gerechten. De volgende dag zijn we naar Fort Sumter gegaan. Hier vuurden de Zuidelijken in 1861 de kanonskogel af die het begin van de Burgeroorlog inluidde. De strijd om dit fort in de monding van de haven hield pas op toen de Noordelijken het zuiden in 1865 definitief verslagen hadden. De verdedigers zullen een zware tijd hebben gehad, maar wij hadden het ook niet makkelijk. Nog maar net in het fort aangekomen, werden we getracteerd op de geschiedenis van deze plek. Dit werd gedaan door een jonge dame met de meest irritante stem die wij tot nu toe in de VS gehoord hebben en helaas sloeg zij geen enkel detail over. Nadat de boot ons weer aan wal gebracht had, gingen we lekker picknicken onder een paar schaduwrijke bomen. Schaduw of niet, het blijft hier steeds zo'n graad of 35 Celsius, behoorlijk warm dus.